Verenigd Koninkrijk: de douanevrijstelling van 135 pond op kleine pakjes verdwijnt uiterlijk in oktober 2028
Op 13 juli 2026 heeft HM Revenue and Customs haar antwoord gepubliceerd op de raadpleging over de douanehervorming van kleine invoer, en de afschaffing bevestigd van de douanevrijstelling voor pakjes met een waarde van minder dan 135 pond sterling, uiterlijk in oktober 2028. Deze datum, zes maanden vroeger dan het oorspronkelijke tijdschema van maart 2029, was al aangekondigd op 23 juni 2026 in een steunpakket voor de Britse detailhandel.
Gepubliceerd op · Bijgewerkt op
Commerciële invoer van lage waarde, van 135 pond sterling of minder, genieten vandaag in het Verenigd Koninkrijk een vrijstelling van douanerechten. Het volume pakjes dat onder deze regeling wordt verzonden, is de afgelopen jaren meer dan verdrievoudigd, gedragen door de opkomst van platforms voor rechtstreekse verkoop aan de consument, en heeft de Britse regering ertoe gebracht tussen december 2025 en maart 2026 een raadpleging van twaalf weken te openen.
Op 23 juni 2026 heeft de regering, in het kader van een maatregelenpakket ten gunste van de lokale handel, aangekondigd dat ze de afschaffing van deze vrijstelling met zes maanden zou vervroegen, nu voorzien voor uiterlijk oktober 2028. De officiële samenvatting van de antwoorden op de raadpleging, gepubliceerd op 13 juli 2026, bevestigt dit tijdschema en verduidelijkt het nieuwe gekozen mechanisme.
Onder deze nieuwe regeling zal niet langer de occasionele importeur de rechten bij invoer moeten betalen, maar de in het buitenland gevestigde afstandsverkoper of het online marktplatform dat de verkoop faciliteert, die de btw en de douanerechten verschuldigd is, te betalen aan HMRC op trimestriële basis na binnenkomst van de goederen in het Verenigd Koninkrijk.
Britse winkelketens zoals Marks & Spencer en Next hadden gevraagd om snel een heffing in te voeren op kleine pakjes uit het buitenland, in een beweging die parallel loopt met die van de Europese Unie, die sinds 1 juli 2026 een forfaitair recht van 3 euro per afzonderlijk artikel toepast op pakjes die vanuit een derde land de EU binnenkomen.
Wat dit verandert voor een importeur
Voor een Sorva-klant die kleine hoeveelheden per postpakket of expreszending naar Britse particulieren verzendt, blijft de vrijstelling van 135 pond uiterlijk tot 2028 van kracht, maar de richting van de hervorming is duidelijk: de last van de btw en de rechten verschuift naar de verkoper of het marktplatform, met een trimestriële aangifte bij HMRC. Sorva kan nu al helpen bij de voorbereiding van de overschakeling naar gegroepeerde commerciële zendingen in plaats van individuele pakjes, en bij het controleren van de oorsprongsdocumentatie bij de betrokken Chinese fabrieken.
Importeert u uit China?
Vertel ons wat u wilt kopen. Ons team antwoordt op WhatsApp, met de fabrieken, de termijnen en de documenten die uw land vereist.
Wat er nu verandert
- Royaume-Uni · Frontière carbone
Verenigd Koninkrijk: koolstofgrensmechanisme (CBAM) bevestigd voor januari 2027
Op 30 oktober 2024 publiceerden HM Revenue and Customs en de Britse schatkist de regeringsreactie op de raadpleging over het toekomstige koolstofgrenscorrectiemechanisme (UK CBAM), met bevestiging van de inwerkingtreding op 1 januari 2027 voor aluminium, cement, meststoffen, waterstof, ijzer en staal. Op 27 september 2026 is deze datum niet uitgesteld en is het lopende jaar dat van de voorbereiding voor elke Britse importeur van deze producten, ook van Chinese oorsprong.
Artikel lezen - Suisse · Accord de libre-échange
Zwitserland: de onderhandelingen over de optimalisering van het vrijhandelsakkoord met China zijn afgerond
Op 20 augustus 2026 hebben bondspresident Guy Parmelin en de Chinese minister van Handel Wang Wentao in Bern de afronding aangekondigd van de onderhandelingen over de optimalisering van het vrijhandelsakkoord tussen Zwitserland en China, dat sinds 2014 van kracht is. De herziene tekst moet nog juridisch worden afgewerkt en ondertekend, voordat ze in werking kan treden.
Artikel lezen - Turquie · Droits de douane
Turkije: de OMC oordeelt dat het tarief van 40% op Chinese voertuigen onwettig is
Op 28 juli 2026 gaf een geschillenbeslechtingspanel van de OMC China gelijk tegenover Turkije over het bijkomende tarief van 40% dat sinds juli 2024 wordt toegepast op voertuigen die uit China worden geïmporteerd. Deze beslissing verplicht Turkije niet om de maatregel onmiddellijk in te trekken; die blijft van kracht op 27 september 2026.
Artikel lezen